Az MNASZ Hobby Cart Kupa 2020. évi szabályzata

Az MNASZ Hobby Cart Kupa 2020. évi szabályzata

Utoljára módosítva: 2020.02.03-án

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) 2020. évre kiírja a gokart szakág egyéni, Országos Amatőr Gokart Utánpótlás Bajnokságát (HCK).

A sorozat célja a kulturált, sportszerű gokart versenyzés elterjesztése, népszerűsítése az amatőr, azon belül is a kezdő vagy kevésbé gyakorlott versenyzők között. A Bajnokság pontgyűjtő rendszerben kerül lebonyolításra a 2020. év során a sorozatba bejegyzett versenyeken indulók számára. Az futamokon a versenyzők elért eredményeik alapján pontokat szereznek, mely alapja az év végi értékelésnek és díjazásnak.

A Hobby Cart Kupa szabályzata a „fair play” jegyében született. Irányt mutat a szabályos, és mindenki számára egyenlő feltételeket biztosító versenyzés eléréséhez. Amely kérdésekre a szabályzat nem ad egyértelmű választ, abban a szervezők hoznak döntést. A szervezők elutasítanak mindenféle olyan törekvést, amely a szabályzatban leírtak félremagyarázására irányul, és megakadályozza a tisztességes versenyzés megvalósulását.

Gokartok

A bajnokságban indulók a Szervezők által biztosított egységes műszaki felszereltségű gokartokkal vesznek részt. 2020-ban 14 db, Sodi GT4R – 270 cm3-es gokarttal zajlanak a versenyek. A gokartokon van súlytartó, ezekbe maximum 30 kg súly helyezhető bele.

Versenyek

A versenyek helyszínei: Magyarországon lévő bérgokart pályák.
A versenyek ideje: a bajnokság honlapján található versenynaptárban szereplő időpontokban.

Versenyzők

A versenyzők minimális életkora: betöltött 8. életév. Amennyiben a versenyző betöltötte a minimális korhatárt, de a verseny vezetősége úgy ítéli meg, hogy nem tudja biztonságosan, versenytempóban elvezetni a gokartot, úgy az indulást a Szervezők megtagadhatják. Ebben az esetben a nevezési díj arányos része visszatérítésre kerül.

Kategóriák

Az egyéni versenyek az alábbi testsúly-kategóriákban kerülnek kiírásra:

Lány kategória: minimum 60 kg

Junior kategória: minimum 45 kg, 2005.12.31. után született versenyzőknek

I. Kategória: minimum 60 kg

II. Kategória: minimum 75 kg

III. Kategória: minimum 85 kg

IV. Kategória: minimum 95 kg

Költségek-díjak

Nevezési díj 1 kategóriába: 9.500Ft

Nevezési díj 2 kategóriába: 17.000 Ft

Nevezési díj minden további kategóriába, kategóriánként: 9.500 Ft

Regisztrációs díj 1 versenynapra: 1.000 Ft

Regisztrációs díj egész évre: 3.000 Ft

30 perces edzőfutam: 6.000 Ft

Szabadedzés 1×8 perc 2.500 Ft

Szabadedzés 2×8 perc 4.500 Ft

Szabadedzés 3×8 perc 6.000 Ft

Szabadedzés 4×8 perc 7.500 Ft

Szabadedzés 5×8 perc 9.000 Ft

A nevezési díjon felül fizetendő, amennyiben nem volt előzetes nevezés: 1.000Ft/kategória (akik először indulnak a bajnokságban, és nem neveztek előre, azoknak nem kell kifizetni az 1.000 Ft-ot)

Díjazás

Díjazás futamonként:

Az “A” döntők dobogósainak serleg, a “B” döntő győztesének érem

Tervezett díjak a 2020-es évre:

A 2020-as év bajnokai részt vehetnek az év végén megrendezésre kerülő Bajnokok tornáján

Az évad során néhány versenyző részt vehet egy tesztelésen egy Rotax Max versenygokarttal.

Hobby Cart Kupa Szabályok

1. Részvételi feltételek:

1.1. A versenyen mindenki a saját felelősségére vesz részt, a szervezők felé semmi követelést és kárigényt nem nyújthat be.
1.2. Szándékos károkozásért, illetve a szabályok be nem tartásából eredő károkért az anyagi felelősség a vétkes versenyzőt terheli.
1.3. A versenyen indulóknak tisztában kell lennie, és be kell tartania a szabályzatban leírtakat.
1.4. A futamokon a bukósisak és a zárt cipő viselése mindenkinek kötelező. A Junior kategóriában a nyakvédő használata kötelező. A bordavédő és a kesztyű használata javasolt.
1.5. A ruházattal kapcsolatban nincs előírás, de nem lehet olyan ruhában versenyezni, amelynek lógó, lebegő részei vannak.
1.6. Akinek hosszú haja van, annak úgy kell elrejteni azt a ruházat alá, hogy a futamok közben ne tudjon kijönni onnan.
1.7. Akinek verseny közben a szervezők észreveszik, hogy a haja kilóg a ruházat alól, vagy a ruháján lógó, lebegő részek vannak, amelyek balesetveszélyesek lehetnek, azonnal kiintik őt a futamból vagy a versenyből.

2. Előzetes nevezés – részvételi szándék jelzése:

2.1. Előzetesen nevezni a futamot megelőző szerdán, 18 óráig lehet e-mailen keresztül.
2.2. Az előzetes nevezésnek tartalmaznia kell a nevet, és a választott kategóriát.
2.3. Az előzetes nevezés nem kötelező, viszont ennek elmaradása esetén a nevezési díj
1.000 Ft-tal drágább, azaz 10.500 Ft lesz.

3. Előzetes nevezés lemondása:

3.1. Az előzetes nevezést lemondani a futamot megelőző nap 18 óráig lehet. Aki nem jön el a futamra, és nem mondta le az előzetes nevezését, az a következő alkalommal 1.000 Ft-tal több nevezési díjat köteles fizetni.

4. Nevezés:

4.1. A futamokra a helyszínen kell nevezni a kiírásban megadott időben.
4.2. Az első nevezés alkalmával mindenkinek be kell fizetnie a regisztrációs díjat, és le kell adnia a regisztrációs lapot. A 18. életévüket be nem töltött személyeknél szülői beleegyezés is szükséges.
4.3. Aki csak egyetlen futamra fizeti be a regisztrációs díjat, annak a következő futamon – amennyiben indulni szeretne – ismét meg kell tennie ezt. Az egyszeri regisztrációs díjak nem adódnak össze, a már befizetett összegeket nem lehet beszámítani egy esetleges, később befizetett, éves regisztrációs díj összegébe.
4.4. A futamon csak az indulhat, aki az időmérő edzés kezdetéig bekerül a nevezők közé az időmérő edzés eredményeit tartalmazó, mindenki által látható listába, melyet a monitoron lehet követni.

5. A nevezés korlátozása:

5.1. Nem indulhatnak azok a versenyzők, akik az Országos Amatőr Gokart Bajnokság sorozatban – fennállása, azaz 2001 óta – 3, vagy annál több győzelmet szereztek.
5.2. Nem indulhatnak azok a versenyzők, akik a Hobby Cart Kupában bajnoki címet szereztek a korábbi években. Kivétel ez alól, ha a Light a Junior vagy a Lány kategóriában szereztek bajnoki címet.
5.3. Nem indulhatnak el azok a versenyzők, akik 2013 óta dobogós helyen végeztek a Hobby Cart Kupa éves összesítésében. Kivétel ez alól a Light a Junior és a Lány kategória dobogósai.
5.4. A Junior kategóriában csak azok a versenyzők indulhatnak, akik 2005.12.31 után születtek.

6. Kategóriaválasztás:

6.1. Egy versenyző egy versenyhétvégén több kategóriába is nevezhet, ha megfelel a kategória által támasztott súlykövetelményeknek.
6.2. A súlykategóriát minden versenyző magának választhatja meg.
6.3. Amennyiben valaki nem éri el a választott súlykategóriájának alsó határát, úgy alkalmazhat súlyokat.

7. Mérlegelés:

7.1. A mérlegelésnél a versenyző testsúlya kerül ellenőrzésre a magával vitt, súlyozásra alkalmas eszközökkel együtt. Ezek lehetnek: a teljes menetfelszerelés a sisakkal, ülésbetét, a bajnokság által biztosított súlyok, a nevezésnél engedélyezett saját súlyok.
7.2. A mérleget a szervezők biztosítják, a versenyzőnek, pedig lehetősége van a futamok előtt a mérlegen ellenőrizni, hogy eléri-e a megfelelő súlyt.
7.3. A mérlegelés pontos helye az eligazításon kerül kihirdetésre.
7.4. Ha valaki a mérlegelésnél nem éri el a megfelelő súlyt, megismételheti a mérlegelést.
7.5. A mérlegeléshez a versenyzőnek az időmérő edzések és a verseny után – ahogy kiszállt a gokartból, azonnal – oda kell mennie a kijelölt mérlegelési ponthoz, és ott teljes menetfelszerelésben, és az időmérőre vagy a futamra magával vitt súlyokkal együtt kerül ellenőrzésre.
7.6. A mérlegelésnél történő szándékos megtévesztés futamról, vagy akár egész évadról történő kizárással büntethető
7.7. Aki a mérlegelésnél nem jelenik meg, az az időmérő edzésen az utolsó, a futamon a döntőjének az utolsó helyére lesz sorolva.
7.8. Aki az időmérő edzésen nem éri el a kategóriájának a súlyhatárát, az ahány megkezdett kilóval könnyebb, annyiszor 0,2 mp időbüntetést kap.
7.9. Aki a versenyen nem éri el a kategóriájának a súlyhatárát, az ahány megkezdett kilóval könnyebb, annyiszor 0,2 mp szorozva a körök számával időbüntetést kap.

8. Súlyozás:

8.1. Súlyozni csak a bajnokság által biztosított vagy engedélyezett súlyokkal lehet.
8.2. A súlyozás a versenyző feladata, a szervezők csak az időmérő edzés és a verseny után ellenőrzik a súlyok meglétét, arra nem figyelnek, hogy a versenyző az indulásnál berakja-e a megfelelő mennyiségű súlyt a gokartba.
8.3. Aki saját súlyt szeretne használni, annak azt a nevezéskor jeleznie kell a szervezők felé. Amennyiben engedélyezik azt, abban az esetben használhatja.
8.4. Mérlegelésnél nem használható olyan súly, ami nem a bajnokságé, vagy nem lett engedélyezve a nevezéskor.
8.5. Nem számít tiltott súlynak: sisak, bordavédő, ruházat, ülésbetét, egyéb rendeltetésszerűen használt védőeszköz.

9. Időtartamok:

9.1. Időmérő edzés: 3-5 mért kör. Az időmérő edzés 5 mért körből áll, de amelyik pályán az időterv vagy a pálya foglaltsága ezt indokolttá teszi, ott a szervezők lecsökkenthetik 3 mért körig. Az időmérő edzés hossza az eligazításon kerül kihirdetésre.
9.2. Futam: 15 percnek megfelelő körszám, amely tartalmazza a 2 felvezető és 1 levezető kört is.

10. Szabadedzés:

10.1. Szabadedzésre a verseny előtt meghatározott időben van lehetőség.
10.2. A szabadedzésekért külön kell fizetni, a nevezési díj nem tartalmazza azt.
10.3. A szabadedzés időtartama 8 perc. Az óra akkor indul, amikor az első gokart kihajt a boxból, és a futam annyival előbb kerül leintésre, hogy amikor letelik a 8 perc, az utolsó gokart is visszaérjen a boxba.

11. Időmérő edzés:

11.1. Az időmérő edzések vegyesen történnek, azaz a pályán több kategória versenyzői is tartózkodhatnak. Minden kategória számára a Szervezők választanak 1 gokartot. Az adott kategóriában minden versenyzőnek ezzel a gokarttal kell teljesíteni az 5 mért kört (vagy annyi kört, amennyi az eligazításon meg lett határozva).
11.2. Az időmérő edzés sorrendje a bajnokság aktuális állásának sorrendjében történik, az új versenyzők az időmérő végén indulnak nevezésük sorrendjében.
11.3. Aki nincs ott az időmérő edzésen, amikor következne, az az időmérő edzés végén teljesítheti a megadott körszámot, de az eredménye nem számít bele az értékelésbe, a mezőny végéről kell indulnia.
11.4. Amennyiben műszaki, vagy az időmérő berendezés hibája miatt valakinek nincs mérve minden köre, de legalább 2-vel kevesebb mért köre van, mint az eligazításon megadott körszám, úgy nem futhatja újra az időmérő edzést. Az összemért kör nem számít mért körnek.
11.5. Amennyiben műszaki vagy az időmérő berendezés hibája miatt nincs az összes körnél 2- vel kevesebb mért, gyors köre a versenyzőnek, úgy kérheti az időmérő edzése újrakezdését. Ebben az esetben az addig futott gyors köre(i) törlésre kerülnek, és akkor sem számítanak bele az időmérő edzésbe, ha az újra futott kör(ök) lassabbak lesznek.

11.6. Nem számít műszaki hibának, ha a versenyző, az általa magával vitt felszerelés (súly, öltözet, ülés, pedál) miatt nem tudja versenytempóban teljesíteni az időmérő edzést, vagy nem tudja befejezni azt.
11.7. Műszaki hiba esetén a szervezők döntése alapján három lehetséges folytatás lehet:
– amennyiben rövid időn belül meg lehet javítani a hibás gokartot, és a javítás nem befolyásolja a gokarttal elérhető köridőt az addig lefutott időmérőkhöz viszonyítva, úgy azzal a gokarttal folytatódhat az időmérő edzés
– amennyiben nem lehet visszaállítani a hibás gokart állapotát az addig lefutott időmérőkhöz képest, és az időterv engedi, újra lehet kezdeni az adott kategória időmérő edzését
– amennyiben nem lehet visszaállítani a hibás gokart állapotát az addig lefutott időmérőkhöz képest, és az időterv nem engedi az időmérő edzés újrakezdését, úgy egy másik gokarttal lehet folytatni az időmérő edzést
A döntést a szervezők hozzák meg, az időtervet, és az egyéb körülményeket figyelembe véve.
11.8. Amennyiben az időmérő edzés közben megváltoznak a körülmények (pl. elered eső, felszárad a pálya), az időmérő edzést nem kell újra kezdeni.
11.9. Amennyiben a körülmények miatt félbe kell szaktani az időmérő edzést, akkor a folytatáskor nem futhatja senki sem újra a köreit, az időmérő a félbeszakítás előtti állapotról folytatódik.
11.10. Ha a futam elhalasztásra kerül, úgy arra külön szabályzás vonatkozik (lásd lejjebb).
11.11. Az időmérő edzésen nem megengedett a rádiós/telefonos kommunikáció a versenyzőknek. Aki bizonyíthatóan kommunikációs eszközt használ az időmérő edzésen, annak érvénytelen az elért eredménye, és a mezőny végére sorolandó.

12. Rajtprocedúra:

12.1. A rajtelőkészítőbe az időmérő edzésen elért érvényes eredmény alapján állnak fel a versenyzők. Ha valaki részt vett az időmérő edzésen, de nincs ott a rajtelőkészítőben, akkor a mögüle indulók 1 hellyel előre ugranak, a hiányzó versenyzőnek nem kell kihagyni a helyet.
12.2. A versenyzők az eligazításon elhangzott számú (általában 2) felvezető kört tesznek meg. A felvezető kör alatt az előzés tilos. Az utolsó felvezető kör vége előtt kb. fél körrel az elöl haladó versenyzőnek le kell lassítania, és be kell várnia a többi versenyzőt. Ezután egészen a rajtjelig lassú tempóban kell haladnia, a többieknek pedig szorosan mögötte, egy oszlopban kell tartaniuk a tempót.
12.3. Az eligazításon meghatározásra kerül egy szakasz a rajtvonal előtti részen. Amikor a szorosan egymást követő mezőny első tagja beér erre a területre, a versenyt vezető bíró megadhatja a rajtjelet. Az, hogy a szakasz mely részén adja meg a rajtjelet, a versenyt vezető bíró döntése.
12.4. Amíg a rajtjel nincs megadva a versenyzőknek egymást követve, egyenletes tempóban kell haladni. Nem lehet nagyobb sebességre gyorsulni senkinek akkor sem, ha az első gokart már beért a kijelölt területre, de a rajtjelet még nem kapta meg.
12.5. Ha a versenyt vezető bíró megadja a rajtjelet, az egész mezőny felgyorsulhat, és előzésbe kezdhet. Ezt akkor is megteheti, ha még nem érte el a rajtvonalat.
12.6. Amennyiben a mezőny szétszakadt, vagy valami oknál fogva a vezetőbíró nem adja meg a rajtjelet, úgy a mezőnynek még egy formációs kört kell teljesítenie.
12.7. Amennyiben a rajt után, az első körben műszaki hiba vagy ütközés történik, és emiatt valaki jelentős hátrányba kerül, új rajt rendelhető el. A rajtot hasonló probléma miatt maximum kétszer lehet megismételni, a 3. rajt végleges. Az új rajtnál mindenkinek onnan kell indulnia, ahová az első rajt alkalmával fel kellett állnia.
12.8. Nem kötelező új rajtot elrendelni, amennyiben a versenyző saját hibájából kerül hátrányba.
12.9. A vezető bíró akkor is rendelhet el új rajtot, ha – pl. a pálya adottságainak köszönhetően
– nem látta azt az eseményt, ami miatt valaki jelentős hátrányba került.
12.10. Jelentős hátrány: a versenyző a mezőny végétől leszakadva tudja folytatni a versenyt. Nem számít jelentős hátránynak, ha valaki több pozíciót veszít, vagy közvetlenül a mezőny végére esik vissza.
12.11. Aki szándékosan kerül jelentős hátrányba, és emiatt új rajtot kell elrendelni, az a versenyző a futam végén 2 helyes büntetést kap. Akkor is jár ez a büntetés, ha egy másik versenyző szabálytalansága miatt visszaesett néhány pozíciót, majd szándékosan olyan manővert tesz, hogy jelentős hátrányba kerüljön, és emiatt új rajtot kelljen elrendelni.
12.12. Minden versenyző akkor kezdi meg az első körét, amikor a rajtvonalon áthalad, és addig lehet új rajtot elrendelni, amíg a hátrányba került versenyző nem haladt át másodszor is ezen a vonalon, azaz nem teljesítette az első körét.

13. Verseny:

13.1. A versenyzők, a futamon részt vevő gokartok számától függően – súlykategóriánként – A, B, C, stb. döntőkbe kerülnek. Ennek alapja az időmérő edzés végeredménye. Ha egy versenyen 14 gokart vesz részt, akkor az első 14 helyezett kerül az „A” döntőbe, a második 14 helyezett a „B” döntőbe, stb. Ez azt jelenti, hogy az adott döntő résztvevői nem végezhetnek előrébb, mint az előtte lévő döntő utolsó helyezettje, és nem végezhetnek hátrébb, mint az utána lévő döntő legjobbja.
13.2. A döntők – amennyiben csak kis létszámú résztvevő van – összevonhatók, az értékelésük külön történik.
13.3. Az, hogy a versenyen ki melyik gokarttal indul, sorsolással dől el. Először mindig az adott kategória első helyezettje húzhat, utána a második, stb. Aki a sorsolásról hiányzik, az a futamon, a sorsolás végén maradt gokarttal vesz részt. Amennyiben több gokart is marad, úgy a távollétében lesz kisorsolva az a gokart, amellyel a versenyen indulnia kell.
13.4. A versenyen nem megengedett a rádiós/telefonos kommunikáció a versenyzőknek. Aki bizonyíthatóan kommunikációs eszközt használ a versenyen, annak érvénytelen az elért eredménye, és a mezőny végére sorolandó.

14. Különleges félbeszakítás:

14.1. Ha a futamon különleges esemény történik, és bárki testi épsége tartósan veszélyben van, akkor a futamot le kell állítani.
14.2. A verseny leállítása esetén, ha a mezőny élén haladó versenyző teljesítette a futam 75
%-át, úgy a Szervezők nem kötelesek új rajtot elrendelni, a körszámláló szerinti utolsó kör alapján végeredmény hirdethető.
14.3. Ha a szervezők új rajtot rendelnek el, a mezőnynek a körszámláló szerinti utolsó feljegyzett kör alapján kell elrajtolnia. A körhátrányban lévő versenyzőknek megmarad a körhátránya.
14.4. Ha az első kör után történik műszaki probléma, akkor a verseny nem állítható le, a versenyző – amennyiben nem tud újraindulni a gokarttal – feladni kényszerül a futamot.

15. A futam elhalasztása:

15.1. Szélsőséges időjárási körülmények, vagy előre nem várt különleges események miatt a szervezők a futamot törölhetik, félbeszakíthatják vagy elhalaszthatják.
15.2. Amennyiben törlik, úgy a futam nem kerül megrendezésre egy későbbi időpontban.
15.3. Elhalasztás esetén a szervezők egy későbbi időpontot jelölnek ki az elmaradt futam megrendezésére. Ebben az esetben a nevezési díj nem jár vissza. A megismételt futamnak nem kell azon a pályán lezajlania, ahol az elmaradt futam volt.

Amennyiben a futamot az időmérő edzés vége előtt kell félbeszakítani:
15.4. Amennyiben a kategórián belül nincs minden versenyzőnek mért köre az időmérő edzésen, úgy a megismételt futamon mindenkinek újra kell teljesíteni az időmérő edzést.

Amennyiben a futamot az időmérő edzés vége után, a futamok megkezdése előtt kell félbeszakítani:
15.5. A megismételt futamon a már megszületett időmérő edzés végeredményét kell figyelembe venni. Mivel ezzel az eredménnyel eldőlt, hogy ki melyik döntőben indul, így ezt a megismételt futamon is be kell tartani. Senki sem végezhet előrébb, mint annak a döntőnek az első helye, ahova az időmérés alapján sorolva lett. Aki nem jön el a megismételt futamra, az is megkapja a döntőjének megfelelő pontszámot, az értékelésnél a döntőjében ténylegesen résztvevők mögé kell rangsorolni.

Amennyiben a futamot a futamok megkezdése után kell félbeszakítani:
15.6 A lefutott futam/ok eredménye véglegesnek tekinthető, a félbeszakadt illetve elhalasztott futamokat kell megismételni az előző pontban leírtak figyelembe vételével.

16. Kategóriák értékelése:

16.1 Minden kategória külön értékelendő. Amennyiben egy kategóriában nincs meg a minimális nevezőszám – 5 fő – úgy a futamon az elért eredmények szerinti pontok 50%-a kerül kiosztásra.

17. Egyéni pontozás:

17.1 Pontozás 1-től a 15. helyezésig van (lásd mellékelt pontozás-táblázat).
17.2 Ha valaki elindul a futamon, és legalább 1 kört teljesít, annak értékelhető az eredménye, és a végső helyezésének megfelelő teljes pontokat kapja meg. Akkor is járnak a pontok, ha a versenyző személyéhez nem köthető esemény miatt nem tudja teljesíteni az 1 kört.
17.3 Bármely előre nem látható probléma miatt történő kiesés (géphiba, benzinprobléma), vagy hátrányba kerülés (egy másik versenyző szabálytalankodása) esetén sem kompenzálhatóak a pontok, senki sem kaphat több pontot, mint ahányadik helyen célba ért. Kivétel, ha valamely versenyző visszasorolásra kerül, és így az utána következők előre ugranak egy helyet.
17.4 Az év végi értékelés kategóriánként történik.
17.5 Ha egy versenyző az év folyamán több kategóriában is indult, úgy kategóriánként külön kerül értékelésre.
17.6 A bajnokság végső sorrendje az év folyamán megszerzett pontok összessége alapján dől el, úgy, hogy a megrendezett 12 futamnak a legjobb 10 eredménye számít bele.
17.7 Amennyiben törölni kell futamokat az év folyamán, az alábbi adatok alapján kell a beszámítandó futamok számát meghatározni:
12 megrendezett futam – 10 futam számít bele a bajnokságba 11 megrendezett futam – 9 futam számít bele a bajnokságba 10 megrendezett futam – 9 futam számít bele a bajnokságba 9 megrendezett futam – 8 futam számít bele a bajnokságba
8 vagy kevesebb megrendezett futam – minden futam beleszámít a bajnokságba
17.8 Pontegyenlőség esetén a következők pontokat kell végig venni, amíg nincs eredmény:
– eldobás nélküli pontszám
– a futamokon szerzett több jobb helyezés
– az időmérő edzéseken megszerzett több jobb helyezés
– az időmérő edzéseken elért legjobb helyezések idejét kell összevetni, és ennek átlaga alapján készül el a sorrend.

18. Pontozás-táblázat:

 1. hely: 25 pont
2. hely: 20 pont
3. hely: 16 pont
4. hely: 13 pont
5. hely: 11 pont
6. hely: 10 pont
7. hely: 9 pont
8. hely: 8 pont
9. hely: 7 pont
10. hely: 6 pont
11. hely: 5 pont
12. hely: 4 pont
13. hely: 3 pont
14. hely: 2 pont
15. hely: 1 pont

Általános Sportszabályok:

Viselkedés a pályán:

A zászlójelzések ismerete szükséges:

– Kék zászló (betartva): (egy vagy több gokartra vonatkozik) Gyorsabb gokart közeledik mögötted, le akar körözni, készülj fel az elengedésre. Ha már közvetlenül mögötted van, azonnal engedd el.
– Kék zászló (lengetett): (egy vagy több gokartra vonatkozik) Gyorsabb gokart mögötted, a következő lehetséges helyen azonnal engedd el! A kék zászló mindig a leköröző előtt lévő lekörözendő versenyzőnek szól. A kék zászló alatt tilos a pozíciószerzés (kék zászlós szabály, lásd lejjebb).
– Sárga zászló: veszély a pályán, készülj fel a kikerülésre. Előzni tilos, kivéve természetesen a kicsúszott versenyzőt. Hatálya a lengetés helyétől, az esemény helyéig, de maximum a fél pályán keresztül tart. A sebességet nagymértékben csökkenteni kell az esemény körül, a pályán lévő bírók és versenyzők testi épségére fokozottan kell ügyelni.
– Piros zászló: A futam félbeszakítása. Aki meglátja a piros zászlót, annak ezt kézfeltartással jeleznie kell a mögötte jövőknek, lassítania kell, majd a rajtrácson meg kell állnia. Ha nem indokolt, tilos azonnal, hirtelen megállni, balesetveszélyes helyzetet teremtve ezáltal.
– Fekete-fehér zászló (átlósan elválasztva): utolsó figyelmeztetés.
– Fekete zászló + rajtszám: kizárás.
– Kockás zászló lengetve: verseny vége.

Kék zászlós szabály:

Szabadedzésen: a kék zászló lengetése önmagában még nem jogosít fel előzésre, csak ha az előzendő versenyző egyértelműen jelzi elengedési szándékát (félrehúzódással, intéssel, stb.)

Futamon: tilos a pozíciószerzés. Ez vonatkozik a leköröző és lekörözendő versenyzőkre is, akik azonos körben vannak. Az előzési tilalom az egy körön belül lévőkre vonatkozik, és addig áll fenn, amíg a lekörözés után a versenyzők fel nem veszik a versenytempójukat. Tilos azt az előnyt előzésre használni, ami közvetlenül a lekörözésnek köszönhetően alakult ki. Ha közvetlenül a kék zászló előtt két lekörözendő versenyző közül a támadó előzésbe kezd, akkor azt a kék zászló miatt nem kell megszakítania, befejezheti azt. Ha befejezte az előzést, vagy nem tudta megelőzni a védőt és mögé került, akkor azonnal el kell engednie a mögötte lévő leköröző versenyző(ke)t.

Tilos a lekörözendő részéről:

– hirtelen fékezés, amelyre a leköröző nem számíthat
– több kanyaron keresztül feltartani a lekörözőt Tilos a leköröző részéről:
– a lekörözendő versenyző leszorítása, kiterelése

Amennyiben valaki indokolatlanul nagy lassítással engedi el a lekörözőt, és emiatt őt a vele egy körön lévő(k) megelőzi(k), úgy ebben az esetben az előzést végrehajtó mentesülhet a büntetés alól.

Alapfogalmak

Lökés: akkor következik be, amikor két gép összeér, és az összeérés következtében egyik vagy mindkét gokart lendülete vagy iránya megváltozik.

Tolás: amikor a támadó gokartja hosszabb ideig összeér a védő gokartjával, és megváltoztatja ezzel védő gokartjának sebességét, vagy irányát, esetleg kis időre megakadályozza annak lassulását.

Terelés: a másik gokart irányának megváltoztatására tett kísérlet anélkül, hogy a két gokart összeérne. Ha összeérnek, és az összeérést előidéző versenyző gokartja erőhatást gyakorol a másik gokartra, onnantól kezdve leszorításról beszélünk.

Leszorítás: a másik gokart irányának megváltoztatására tett kísérlet úgy, hogy a két gokart folyamatosan összeér, és erőhatást gyakorol a másik gokartra.

Védő: Az a versenyző, aki a futamon előkelőbb pozícióban van az előzési manőver kezdetekor. Egy vagy több gokart – egy időben történő – előzési kísérlete esetén mindaddig védőnek minősül, amíg az egyes támadó(k) az előzést be nem fejezték.

Támadó: Az a versenyző, aki a futamon hátrébb lévő pozícióban van az előzési manőver kezdetekor. Egy gokart előzési kísérlete esetén mindaddig támadónak minősül, amíg az előzést be nem fejezte.

Az előzés és a védekezés szabályai

A Védő részére:

– Ha a védő nem, vagy nem megfelelően védekezik, számítania kell rá, hogy a támadó előzési manőverbe kezd. Fel kell készülnie rá, hogy egy esetleges előzési kísérlet esetén helyet kell biztosítania a támadónak, nem szoríthatja le, nem mehet neki kanyarodás közben.

– Ha a védő nem vagy nem megfelelően védekezik, akkor egy kétes szituációban a döntésnél ez hátrányos lehet rá nézve attól függően, hogy a rossz védekezés mennyire volt hatással a kialakult helyzetre.

– Egy előzési kísérletnél, ha a támadó gokartjának első tengelye a védő gokartjának hátsó tengelyével egy vonalban van (továbbiakban „fél gokarttal bent van mellette”), a védőnek helyet kell hagynia a támadó számára, nem húzhatja rá a gokartot.

– Egyenes részen, illetve olyan, nagy ívű kanyarokban, ahol lassítás nélkül is el tud kanyarodni két gokart egymás mellett, nem kell bent lennie fél gokarttal mellette, amennyiben a támadó már centikkel a védő mellé ér, a védő nem szoríthatja le őt.

– Tilos a többszöri irányváltás. A védő egyszer válthat irányt a két kanyar közötti egyenes részen. A választott ívről csak akkor térhet vissza az ideális ívre, ha ezzel nem akadályozza a támadót.

– Tilos a támadó leszorítása, és az az irányú törekvés, hogy a támadót a falba, vagy a pályáról kivezesse.

– Tilos az arra irányuló magatartás, hogy a támadót fékezéssel, vagy lassítással megzavarja azokon a helyeken, ahol ezt semmi sem indokolja.

A Támadó részére:

– Tilos a védő sorozatos lökdösése. Ha a lökésből vagy tolásból a támadónak előnye származik, az egyértelműen szabálytalan, de a sorozatos lökések, amelyek nem járnak pozícióvesztéssel a védő részéről, azok is büntetést vonhatnak maguk után.
– Tilos a védő leszorítása, és az az irányú törekvés, hogy a védőt a falba, vagy a pályáról kivezesse.

– Szabálytalan az az előzés, amely a pálya elhagyása miatt megszerzett előnynek köszönhető. A pálya elhagyásának számít, amikor az első kerék teljes mértékben elhagyja a pályát. Pálya: aszfaltcsík és a szegélykő. Nem számít pályaelhagyásnak addig a pillanatig, amíg a kerék a pályához ér.

– Tilos az előzési manőver „bebújás” részét olyan sebességgel tenni, hogy ezzel a védőt lelökje a kanyarodó ívéről, vagy az ütközés következtében úgy belassítsa őt, hogy emiatt az hátrányba kerüljön. Kivétel ez alól, ha a támadó a megfelelő sebességgel bújik be, de a védő nem védekezik megfelelően, és úgy kanyarodik, hogy nem veszi figyelembe a támadó manőverét.

Egyéb viselkedési normák a versenyen

– egymás mellett haladásnál (csata) mindkét versenyzőtől elvárt a másik iránti tisztelet, és az arra való törekvés, hogy minél közelebb, és párhuzamosan próbáljon meg haladni az ideális ívvel. Nem elfogadott egy irreális ív választása, amely arra irányul, hogy a másik versenyzőt kiszorítsa a pályáról.
– tilos a leköröző versenyzők jelentős akadályozása lekörözésnél
– ha egy versenyző kicsúszik, ütközik, gumifalba csúszik, és nem tudja folytatni a versenyt feltartott kézzel jelzi, kiszállni a gokartból csak akkor szabad, ha meggyőződött arról, hogy ezzel nem okoz balesetveszélyes helyzetet
– kicsúszás vagy lassulás után a versenybe csak akkor kapcsolódhat vissza, ha meggyőződött arról, hogy ezzel senkit sem tart fel, nem okoz balesetveszélyes helyzetet. Amíg nem gyorsul fel versenytempóra, nem akadályozhatja a többieket.
– szabálytalan előzés utáni visszaengedésnél a vétkes versenyző ezt úgy teheti meg, hogy nem akadályozhatja a többi versenyzőt a haladásban.
– leintés után tilos: a hirtelen, nagy erejű, indokolatlan fékezés; a még versenyben lévők akadályozása a befutónál; versenytempóban közlekedni a levezető körben; a gokartból kiszállni a boxba érkezés előtt; szándékosan megpördülni, az aszfaltcsíkot elhagyni. Aki szándékosan nekimegy egy másik versenyzőnek, vagy balesetveszélyes helyzetet teremt a levezető körben, az a futamból való kizárással büntethető.
– ha egy versenyző kicsúszik a pályáról, de ez nem akadályozza meg a tovább haladásban, akkor csak úgy jöhet vissza a pályára, hogy a kicsúszás és a visszajövetel közötti távolság, amelyet a pályán kívül tett meg nem lehet kevesebb, mintha ugyanezt a szakaszt a pályán tette volna meg. Akinél ez kevesebb – azaz levágja a pályát – annak minden olyan versenyzőt vissza kell engednie, aki a kicsúszás előtt a közelében volt.

Büntetés mértéke:
Amennyiben egy szabálytalan előzésnél a vétkes fél visszaengedi a vétlen versenyzőt maga elé, úgy nem kap utólagos büntetést. Kivétel ez alól, ha szándékos szabálytalanság történt.

A büntetés mértéke mindig az adott szituációtól függ. A büntetés lehet: figyelmeztetés, egy vagy több hellyel történő hatra sorolás, a hátrányba kényszerített versenyző mögé sorolás, a futam utolsó helyére sorolás, kizárás. Azonnali kizárás esetén nevezési díjat nem kötelező visszatéríteni.

Nagy általánosságban elmondható az esetek vizsgálatánál:

– ha egy szabálytalanságból nem származik hátránya vétlen félnek, vagy előnye a szabálytalankodónak, akkor a legtöbb esetben nincs büntetés
– ha egy szabálytalanságnál minimális hátránya származik a vétlen félnek, de nem veszít pozíciót, és valószínűsíthető, hogy a szabálytalanság nélkül sem nyert volna pozíciót, akkor a vétkesnek figyelmeztetés adható
– ha egy szabálytalanságnál a vétlen fél pozíciót veszít, vagy a szabálytalanság nélkül nagy eséllyel pozíciót nyert volna, akkor a vétkesnek büntetés adható
Olyan esetekben, amikor nem megállapítható, de valószínűsíthető valamely versenyző felelőssége, vagy bár szabálytalanság történt, de a körülményeket mérlegelve túlzott büntetés lenne a visszasorolás, úgy figyelmeztetés adható.

A figyelmeztetés nem jár azonnali pozícióvesztéssel. A harmadik figyelmeztetésnél azonban a versenyző automatikusan egy helyes büntetést kap. Egy futam alatt több figyelmeztetést is lehet kapni.
Ha valakinek van már figyelmeztetése, és kap egy – a figyelmeztetéstől független – büntetést, ezzel az addigi figyelmeztetései nem tűnnek el. Amennyiben a versenyző párhuzamosan több kategóriában is indul, a figyelmeztetései külön kategóriánként számolandók, azok nem adódnak össze.

Viselkedés a boxutcában:

A boxba beállásnál a sebességet nagymértékben csökkenteni kell, kézfeltartással jelezni kell a többi versenyzőnek a kiállás tényét, és figyelni kell a segítő személyzet testi épségére. A megállás a boxutca túloldalán történik a behaladás sorrendjében.
A bokszutcában tilos a nagysebességű haladás, aki nagy sebességgel jön be és halad a boxutcában, az kizárással büntethető.
A boxból kiállásnál a pályán érkező versenyzőnek van elsőbbsége.

Egyéb viselkedési normák a rendezvényen:

A rendezvény ideje alatt a versenyzőknek tilos bármilyen szeszes ital fogyasztása. Az a versenyző, aki alkoholt fogyaszt, az a nap további részében már nem ülhet bele a bajnokság gokartjaiba, a nevezési díj pedig nem kerül visszatérítésre.
A rendezvények alatt, aki bármilyen vitás esetet tettlegességgel próbál megoldani, az – ennek mértékétől függően – figyelmeztetéssel, kizárással, vagy akár a bajnokságból való végleges kitiltással büntethető. Ez vonatkozik egyaránt a versenyzőkre, és az őket kísérő személyekre is.

Szabálytalanságok vizsgálata

A szabálytalanságok a leadott óvások alapján kerülnek kivizsgálásra. Ha egy esettel kapcsolatban nem érkezett óvás, akkor azt a szervezők nem vizsgálják.
Kivétel ez alól, ha valaki olyan – esetleg szándékos – szabálytalanságot követ el, amellyel veszélyezteti a versenyzőtársai testi épségét. (pl.: kicsúszott versenyző visszajön a versenytempóban érkező elé, nagy sebességgel haladás a boxutcában, leintés utáni indokolatlan megállás, szándékos megpördülés, amely veszélyezteti a többi versenyzőt, stb.)
Szintén kivétel a teljesen egyértelmű, durva szabálytalanság, amelyben a vétlen versenyző felelőssége egyértelműen kizárható.
A beérkezett óvásokkal kapcsolatban az óvott és az óvást benyújtó versenyző is vizsgálat alá kerül. Amennyiben az óvások vizsgálatánál fény derül egyéb olyan szabálytalanságra más versenyzők részéről, amely nem lett megóvva, úgy a szervezők figyelmeztethetik a vétkes versenyzőt.
Ha egy esetet megóvnak, de a vizsgálatnál kiderül, hogy az esetnél nem az óvott versenyző, hanem valaki más volt a szabálytalan, akkor a szabálytalan versenyzőt annak ellenére büntetni lehet, hogy az óvás nem ellene érkezett.

Óvás:

Az óvást az a versenyző nyújthatja be, aki úgy érzi, hogy a futamában valamelyik másik versenyző szabálytalankodott, és ebből neki hátránya származott.
Az óvás benyújtása két részből áll:

1. Óvást az adott futam után, kétféleképpen lehet leadni:

– a mérlegelésnél lehet szóban jelezni a mérlegelést végző bírónak, és meg kell győződni róla, hogy a bíró felvezette az óvás tényét a mérlegelés jegyzőkönyvére
– a futam után közvetlenül, legkésőbb a futam leintését követő 1 órán belül lehet e-mailen elküldeni az info@amatorgokart.hu címre

Az óvásnak tartalmaznia kell az óvott versenyző nevét vagy gokartjának számát, az eset pár szavas leírását és az időbeli elhelyezkedését a futamon.

2. Aki az 1. pontnak megfelelően jelezte az óvását, annak a bajnokság oldalára feltöltött videókat megnézve, el kell küldenie e-mailen, hogy fenntartja-e az óvását. Ha fenntartja, akkor meg kell írnia, hogy melyik videón, pontosan hol található az eset. Aki nem küldi el a futamot követő szerdán éjfélig az óvás megerősítését, annak az óvása nem lesz vizsgálva, az óvott versenyző nem lesz büntetve. Ha nem került fel az esethez kapcsolódó videó az oldalra, akkor jelezni kell szerda éjfélig, hogy ennek hiánya miatt nem lehet megerősíteni az óvást.

Az óvott versenyző az ellene érkezett óvás tényét az eredmények oldalon tudja megtekinteni, erről külön értesítést nem kap a szervezőktől.
Az óvás kivizsgálására a szervezőknek a következő futam előtti péntekig, de maximum 35 napig van lehetősége, eddig kell értesítenie az óvást leadó versenyzőt, valamint büntetés esetén az óvott versenyzőt is a döntésről.

Az aktuális szabályzat a PDF ikonra kattintva tölthető le.